Tak jsem se po delší době vrátil k závodům na VKV. Tedy jenom do QRP závodu, s FT817 a bez PC bych si na nic jiného netroufnul. Abych si to řádně užil vyrazil jsem na svůj oblíbený Králičák již v sobotu odpoledne. Počasí nic moc. Na to že je srpen je poměrně zima (asi 20°C), navíc s nebezpečím deště. A to mě ještě cestou trápila migréna, tak jsem si cestu musel "zpříjemnit" dvěma brufeny. Na vrchol do 1424 metrů jsem dorazil po třech a půl hodinách, pár minut před dvacátou hodinou našeho času. Nahoře je zima ještě citelnější, odhaduji kolem 10 stupňů. Naštěstí jsem cestou nezmokl, bolení hlavy taky ustoupilo, takže to se to dalo vydržet. Stavím stan a než padla úplná tma smontoval jsem ještě anténu, abych neměl ráno tolik práce. Slunce zapadá a pode mnou se rozsvěcují města. Nejdříve Olomouc, pak Králiky a nakonec Hradec. Kolem deváté hodiny přeletěl nad Suchákem meteor. Tak dlouho svítící jsem snad ještě neviděl. V noci bylo úplně jasno a tak se teplota blížila bodu mrazu. Podle pozdějšího zjištění byly tou dobou na nedalekém, o málo nižším Šeráku 4 stupně. Měl jsem s sebou jenom tenký spacák, takže jsem musel spát se dvěma páry teplých ponožek. Vstávám v pět hodin. Od západu se začíná mračit. Mluvou meteo-krožku jsou čtyři osminy oblačnosti. I když je do začátku závodu relativně dost času začínám bez prodlení stavět stožár. Vrchol se začíná halit do husté mlhy. Hodinu před výkopem mám vše připraveno. Zalézám do stanu a začíná pršet. Vybavení: Anténa F9FT 11 elementů v šesti metrech, FT817 s NF kompresorem (SSM2615), ELBUG OK2TEJ, 2ks olověné aku 7,2Ah. Na pásmu jsou už před začátkem závodu SP a HA závodící stanice - asi další lokální závody, neboť náš QRP je jenom národní a Alpe Adria začíná taky až v 7.00 UTC. Začínám výzvou. Odsejpá do solidně. 7:45 mám už 62 QSO. Pak začla narůstat statika od deště. Chvílemi byla až S9+. Zkouším volat dál a při kontrole S metru zjišťuji že na displeji bliká symbol nižšího výkonu. Že by baterka nestíhala krmit špičky ? Přesto že jsem to měl v plánu až v půlce závodu, přepojuji na druhou baterii. Beru do ruky mikrofon, mačkám PTT a nic. Domačkávám konektor na kompresoru, který občas zlobí - bez výsledku. Že by se při přepojování zbláznil procesor? Vypínám a znovu zapínám stanici. Nepomohlo to. Že by to odbouchla ta statika? Ze zoufalství připojuji zpátky první baterii. Sám nevěřím příliš v úspěch tohoto kroku. Samozřejmě nic. Zkouším ještě odpojit koax. Furt to neklíčuje, ani na CW. Přestože je ještě poměrně chladno, začínám se potit. Ještě několik pokusů se zapnutím a vypnutím stanice. Ani ťuk. Tak jsem asi skončil. No nic, manželka bude aspoň ráda, že jsem se vrátil tak brzy. Rezignovaným pohledem se dívám na stanici a zkouším to domluvou: "To mi přece nemůže udělat", říkám ji hlasem zhrzeného milence. Tu mi při pohledu na displej padne do oka divná cifra na stupnici. Kiloherzy jsou v pořádku - 280, ale MHz je jenom 122!?. Rychle ladím na 144. Heuréka, klíčuje. Ale nic neslyším, ani statiku? Ladím a nikde nikdo? No jo, dyť jsem odpojil coax. Třesoucími prsty šroubuju PL-ku. Teď je to vše v pořádku. Dokonce s novou baterií jedu na plných 5W a ani statika není tak silná. Abych dostal z akumulátoru maximum dávám si ji do spacáku - studí pěkně. Srpen - kdo by to byl řek. Je takové chladno že mám mikrofón orošený jak po dešti. Snad to vydrží. V 8.02 přerušuji výzvu a projíždím pásmo. Dělám prvního OE (je bohužel i poslední) a následně i S5 a 9A. Na některé jsem musel vytáhnout krosmód. Přestože baterii zahřívám vlastním tělem jak můžu, začal v 9.15 opět ve špičkách blikat symbol nižšího výkonu. Odpojením kompresoru to sice ustalo, ale když do toho víc zařvu tak to stejně problikne. Na CW to dělá taky. Nejlepší by bylo spojit obě baterie paralelně, ale nic na propojení nemám a tak po chvíli přemýšlení, připojuji kompresor a výkon stahuji na 2.5W. Mám strach aby se mi nečunil signál. Snad bude lepší jistých 2.5 s kompresorem než nejistých 5W s pochybnou kvalitou. Asi je ten nižší výkon znát, neboť po 10 UTC jde rejt prudce dolů. Příliš nepomohla ani výzva na telegrafu. Na ni přišla za celý závod jenom jedna stanice. I když na druhou stranu to byl ODX. Přestalo pršet, mraky resp. mlha se roztrhla a začalo svítit slunce. Za pár okamžiků bylo ve stanu příjemné teplo. Můžu dokonce vylézt ze spacáku. Přes stěnu stanu slyším jak hned vedle mne se fotí jakási rodinka. Paní je nějaká chytrá. Pozastavuje se nad tím, že mám stožárek ukotven jenom za volně ložené kameny, "Se divím že mu to nespadne", frká opovržlivě. Spolknul jsem několik jadrnějších výrazů a raději pokračuji v závodě. Na SSB slyším několik I stanic, ale nemůžu se na ně dobouchat ani telegrafem. Hledám střídavě na sajdbandu a na CW. Závod končím se 141 platnými QSO. Do úplné spokojenosti mi chybí 20 spojení. Ale na to že jsem vlastně většinu závodu odjel jenom s 2,5W to nebylo zas tak špatné. V roce 2000, když jsem byl na stejném místě s 8 watty, jsem udělal 104 QSO. Je patrný chvályhodný nárůst OK stanic, víc je také SP (měli také nějaký závod). Naopak mě zklamal OE směr, kam jsem se před pěti roky dovolal osmkrát. Letos se to přes probíhající Alpe Adria povedlo jenom jednou. Asi byla v Alpách taky zima. Při balení stanu jsem ještě pěkně zmoknul. Ruce jsem měl ztuhlé zimou jak hokejky. Ale za hodinu bylo po dešti tak zpáteční tříhodinová cesta docela šla. Doma jsem zjistil, že blikáním symbolu nižšího výkonu nebylo nijak důležité, stanice jenom reagovala na pokles napětí na baterii. Po nějaké době provozu prostě pokleslo napětí na nějakých 11,3V při plném zaklíčování. A stanici se to nějak nezdálo. Ale výkon a kvalita signálu byla asi v pořádku. Takže to vypadá že jsem mohl klidně jet na plných 5W až do nějakých 9V. Tak snad příště. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Znacka : OK1TGI Contest : VKV QRP zavod 2005 Datum : 2005/08/07 QTH : Kralicky Sneznik WW Lokator : JO80KE Nadm. vyska: 1424 m Pasmo : 144 MHz Kategorie : I. LOG : Atalanta Locator ver. 12.04 Pocet QSO : 145 - Dvojita : 4 - Chyby : 0 ------------ Platna QSO : 141 Soucet bodu: 22 716 ODX : 9A2LX v JN95LM na 541 km Pocet DXCC : 8 DXCC : 95xOK 23xSP 9xOM 4x9A 3xDL 3xHG 3xS5 1xOE Pocet WWL : 22 WWL : 29xJO70 22xJN89 20xJN79 12xJO80 9xJO90 8xJN69 7xJN88 6xJN99 4xJO81 4xJN86 3xJO60 3xJN68 2xJO71 2xJN98 2xJN95 2xJN76 1xKN09 1xKN08 1xJO91 1xJO62 1xJN97 1xJN59 WWL map : JO62 - JO71 JO81 JO91 - JO60 JO70 JO90 - ¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦+¦¦¦¦¦¦ JN59 JN69 JN79 JN89 JN99 - KN09 JN68 JN88 JN98 - KN08 JN97 - JN76 JN86 - JN95 - QSO v QRB ---------------- < 100 42x 100 - 199 68x 200 - 299 18x 300 - 399 4x 400 - 499 7x 500 - 599 2x > 599 0x ---------------- ALL 141 Hodina QSO Body Pr. DX Znacka S SV V JV J JZ Z SZ ------------------------------------------------------------------------- 07-08 66 9600 145 294 OK1ZJB - 1 5 9 6 8 28 9 08-09 28 4870 173 462 S50C 2 1 2 4 6 4 6 3 09-10 22 3008 136 514 9A3B 1 - 5 3 3 1 5 4 10-11 8 1413 176 541 9A2LX - - - - 2 1 3 2 11-12 8 1764 220 449 HA2R - 1 - 2 5 - - - 12-13 9 2061 229 458 DR6A - - - 2 1 1 4 1 ------------------------------------------------------------------------- Celkem 141 22716 161 541 9A2LX 3 3 12 20 23 15 46 19 TOP 10 -------------------------------- 1. 9A2LX JN95LM 541 km 2. 9A3B JN95FQ 514 km 3. S50C JN76JG 462 km 4. DR6A JN59FW 458 km 5. HA2R JN86UE 449 km 6. 9A2L JN86HF 440 km 7. 9A5KK JN86GF 440 km 8. S59R JN76OM 425 km 9. S59P JN86AO 403 km 10. HA6W KN08FB 352 km ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- (C) 9.8.2005 OK1TGI