Druhou lednovou expedici k tisícovkovým vrcholům jsem připravil na sobotu 24. Tou dobou sužovaly Česko tuhé mrazy, při kterých klesaly ranní teploty k mínus pětadvaceti stupňům. V pátek 23. dokonce u nás nepřijel první ranní vlak od Doudleb. Neměl jsem namířeno nikam daleko, do zastávky Nové Losiny v Jeseníkách to je 55 kilometrů, což je u ČD dvě a čtvrt hodiny i s pětačtyřicetiminutovým přestupem v Hanušovicích. V plánu byl pouze jeden tisícový vrchol - Ucháč. Takže nešlo ani tak o expedici jako spíše o bleskový výpad. Opět jedeme ve dvou s Tomem. Ano to je ten samý kámoš co na poslední výpravě loňského roku ztratil karimatku, PET láhev a iluze o mém orientačním smyslu. V sobotu mrazy nepolevily. Spíše naopak. Na teploměr jsem ráno nekoukal, ale určitě bylo kolem pětadvaceti. I když je topení v motoráku puštěno naplno, nijak to není znát. Okna zamrzlá zevnitř, od úst se páří a lehce mě štípou palce u nohou. Ale vyjeli jsme na čas tj. v 5:28. Přípoj v Hanušovicích měl zpoždění skoro dvacet minut. V zastávce Nové Losiny vystupujeme v 8:01. Největší zima bývá u vody. To se potvrdilo. Zastávka je hned u říčky, z které se kouří jak ze vřídla. Vzduch je natolik studený, že se při nádechu slepují nosní dírky. Teplota se určitě blíží ke třicítce. Je jasno a bezvětří. Na východě se za Černou strání chystá slunce. Přesto, že je na víkend vcelku časná hodina, většina baráků topí naplno. Tom prohlašuje, že jestli bude taková zima i nahoře, tak to zabalí. Na můj tázavý pohled odpovídá, že dneska se nebude držet a bude nadávat už od začátku, prej abych měl o čem psát. Utěšuji ho předpovědí na dnešek, která říká, že v tisíci metrech bude přes den pouhých mínus pět. "A to ti mám věřit?" cedí Tom mezi zuby. Jdeme nějakých deset minut a za tu dobu už mu stačily omrznout vousy na tváři a řasy na očích. Mě začínaj mrznout prsty v rukavicích. A podle toho, že o vánocích, když bylo mínus pětadvacet, mi v nich bylo dobře, tak tady ta třicítka určitě bude. Odbočujeme na silnici vedoucí vesnicí do sedla pod Ucháčem a pak dále do Koutů. Po klikaté cestě s uježděnou vrstvou zledovatělého sněhu nabíráme výšku. Né nijak výrazně, ale přesto se citelně otepluje. Mínus dvacet se dá už vydržet. Slunce vyšlo na tolik, že se nám opřelo do očí. Pod životadárnými paprsky se Tomovi vrací nálada. Pouze co chvíli nervózně kontroluje výšku sněhu u vyfrézovaného kraje silnice. Ještě v Hanušovicích si při pohledu na moje zelené sněžnice a teleskopické lyžařské hůlky dělal srandu, jestli nejsem z toho nějak moc vyděšenej, když to všechno vleču s sebou. Teď s postupem času začíná smlouvat, zda mu aspoň jednu sněžnici půjčím. V sedle odbočujeme po stopě sněžného skútru pod Ucháč. Kolem nás je úchvatná scenérie. Na východě hřeben Dlouhých strání, na západě sluncem ozářený Králický Sněžník z celým hřebenem Podbělské rozsochy. Vybavení do sněhu nechávám v klidu. Zatím to jde i bez něj. Ve dvou táhlých zatáčkách mizíme v lese a nabíráme výšku. V první zákrutě zahlédneme vrchol nedalekého Pradědu. Po krátké rovince, kousek za rozcestím zelené s modrou odbočujeme na neznačenou a neprojetou lesní cestu. Ještě před tím navlékáme nepromokavé kalhoty a návleky. Je čas na sněžnice. Kamarádství jde stranou. Aby Tom neřek, nechávám mu aspoň hůlky. Ten furiantsky prohlašuje, že je nepotřebuje a v kleče si snaží vylepšit návleky, tak aby se mu nesvlékaly jako minule. Včera jsem mu na to věnoval kšandy našeho mladýho. Žena o tom sice neví, ale určitě by souhlasila. Vypadá to na dýl a tak vyrážím pomalu napřed. V prošláplé stopě mě Tom hravě dohoní. 10:59 vrchol. Sněhu postupně přibývalo, ale víc jak po kolena jsem se nepropadal. Pouze dvakrát to bylo výš, ale to byly pod sněhem padlé stromy a pod nima díry. Toma jsem kus pod vrškem zahlédl nějakých čtyřista metrů za sebou. Asi kšandy nefungovaly jak měly. Za čtvrt hodinky už bude určitě tady a pomůže mi s anténou. Ještě než jsem na ráhno antény nasadil prvky, měřím s ním hloubku sněhu. Vypadá to na dobrý metr. 11:24, první QSO a hned za 10 bodů. Na pětistovce vysílá Mirek OK2TKE/p z nedaleké Červené hory. Po přelaďení na 145,525 volám výzvu. Je úplné bezvětří a jasno. Vyhřívám se na poledním slunci. Teplota je kolem předpovídaných -5. 11:30, šesté QSO a přichází Tom. Je zpocenej jak myš a vypadá, že jde sněhem po kolenou. Na což se ho ihned ptám. "Jdu naprosto normálně, "pouze" se propadám až po kokot." ubezpečuje mne a s velkou námahou si ke mně razí cestu sněhem. Navíc zjišťuji, že si ani nerozložil hůlky. V rukou má pouze krátké pahýly ve složeném stavu. Když jsem ho jemně upozornil, že s dlouhýma by se mu šlo mnohem líp, vztekle s nima začal šermovat s tím, co jsem mu to dal za ksindl, kterej nejde ve vysunuté poloze utáhnout. Je pravda, že aretační mechanismus vlivem stáří už nefunguje jak má a byla moje chyba, že jsem se o tom nezmínil. Ve snaze ulehčit vyčerpanému příteli posledních pár metrů, udusávám před ním sníh sněžnicemi. Tom kysele prohlašuje, že to nemuselo bejt a prostor si ušlapává sám, čímž vniká menší jáma, jak pro základy solidního rodinného domku. 11:39, osmé spojení, pak dlouho nic. Prolaďuji pásmo. Mirek TKE dělá na pětistovce spojení se stanicemi, které vůbec neberu. I OK0C slyším mizerně. Přeci jenom Ucháč je nejmenší tisícovka Hrubého Jeseníku. 11:59, už jsem to chtěl zabalit, ale Tom mě hecuje, abych to nevzdával. Ze zoufalství zkouším zavolat na OK0F. Ozval se Zdeněk OK1ZPC z Čelákovic a jdeme na direkt, tam bohužel po Zdeňkovi ani potuchy. Ať anténou, která je v dobrých třech metrech, dělám co dělám. Aspoň že volají další. 12:11 poslední 13. spojení s Bogušem SP9PKM/9 . Tom nečeká až se sbalím a odchází napřed. Dole v cestě od skútru je čerstvá stopa po dvou běžkařích. Zkouším se stopě vyhýbat, ale Tom prohlašuje, že to má na háku, že spěchá na vlak a že ráno jsme tudy šli první my. Další dva běžkaře potkáváme v klesání do sedla. Tom se s jedním skoro popral. 13:08, sedlo. Ženeme ze všech sil na vlak, který jede přesně za padesát sedm minut. Stihli jsme to. Akci můžu prohlásit za stoprocentně úspěšnou. Všem velice děkuji za spojení. Těším se na slyšenou z dalších tisícovek. (c) 2004 Igor OK1TGI